Kosten vergelijkingen

Het maken van kosten vergelijkingen, ook wel “prijs spiegels” genoemd, zijn onderdeel van het inkoop process van een aannemer. Het doel is prijzen van potentiële onderaannemers te vergelijken met de prijzen uit de aannemers begroting en daar een besparing op te realiseren. In de meeste gevallen raden wij u af in te breken in dit process, u heeft immers de aannemer ingehuurd om voor een bepaald bedrag iets te leveren. Hoe de aannemer omgaat met en/of verdienen aan onderaannemers/leveranciers moet los staan van het feit dat zij daar ook iets op willen verdienen.

Toch kunnen er momenten zijn dat de door de aannemer gerekende prijzen onredelijk zijn. Vaak gebeurd dit als onderdeel van het meer / minderwerk. Het is niet ongebruikelijk voor een aannemer om te proberen via een kleine opslag verliezen weg te werken. Soms kan een aannemer daarbij te ver gaan. Omdat nooit vooraf kan worden ingeschat wanneer een aannemer een te hoge prijs rekent, raden wij aan steeksproef gewijs de berekende kosten te monitoren.

Bij het maken van een kosten vergelijking is ons enige doel om een redelijkere prijs te krijgen. In onze ervaring is er soms tot wel 25% – 40% te besparen. Tijdens het monitoren is het van belang dat we de voortgang van het werk door de aannemer niet belemmeren of dat we verantwoordelijkheid nemen voor dingen als planning, levering. Soms is het daarom toch nodig om een hogere prijs te accepteren om vertraging te voorkomen.

Naast het bewaken van de kosten op grotere projecten kunnen we een zelfde systeem implementeren op kleinere projecten, denk aan een keuken, een zwembad, of een aanbouw. Westerhoven-online zal dan in uw naam contact leggen met mogelijke aannemers / leveranciers en uw plannen met hun doorspreken en vragen om een prijsopgave. Daarbij is het essentieel altijd minimaal 3 prijzen op te vragen om een duidelijk beeld te krijgen.

NB: Merk op dat enkel iets kopen op prijs niet altijd de voordeligste optie hoeft te zijn. Volledigheid van de offerte ( begrip van het werk), snelheid van leveren, reputatie, nazorg, etc. zijn zaken die niet zijn geprijsd maar vaak minstens zo belangrijk zijn.